7/05/2017

Sałatka z pęczakiem, tofu i warzywami

Małgorzata Rusek
Przepyszna sałatka, która jest bogactwem i kolorów, i smaków, i wartości odżywczych oczywiście. Wypakowana warzywami, dzięki czemu lekka i sycąca. Składnikiem - iście "tajemnym składnikiem" - który nadaje sałatce naprawdę genialny smak, jest świeża bazylia. Koniecznie świeża, suszona nie będzie nawet marną namiastką świeżej w przypadku tej potrawy. Swoją robotę robią też suszone pomidory - tylko ten, kto nigdy ich nie próbował, może nie wiedzieć, co mam na myśli 😏. Surowa papryka oraz pestki dyni i słonecznika przyjemnie chrupią podczas jedzenia. Dałam tutaj też ziołowe tofu, któremu nie potrzeba żadnego dodatkowego doprawiania, wystarczy je delikatnie przyrumienić (ale warto to zrobić, bo wtedy traci swój charakterystyczny posmak, którego wiele osób nie jest w stanie zaakceptować).

Tę sałatkę można jeść na ciepło - no może raczej pół-ciepło, bo tylko część składników jest podgrzana - albo na zimno. I taka i taka jest niesamowitym doznaniem smakowym. Wzrokowym zresztą też, nieprawdaż? 😁 Wypróbujcie koniecznie, polecam! Ona tylko wygląda na skomplikowaną, a jest bajecznie prosta!



Składniki:
  • kasza pęczak
  • tofu z bazylią / ziołowe
  • pomidorki koktajlowe (mogą być zwykłe 😉 - ja dałam koktajlowe, bo pięknie się prezentują)
  • papryka
  • cukinia
  • suszone pomidory (nie z oleju)
  • rodzynki
  • świeża bazylia
  • pestki dyni
  • pestki słonecznika
  • olej rzepakowy
  • kurkuma

Wykonanie:
  1. Kaszę pęczak ugotować z dodatkiem kurkumy (około 15-20 minut), zostawić jeszcze na 5-10 minut, żeby doszła (dzięki temu będzie sypka). Jak dla mnie nie ma potrzeby jej solić, suszone pomidory nadają sałatce wystarczającą słoność.
  2. Tofu odsączyć i pokroić w kostkę. Patelnię cienko posmarować olejem, rozgrzać i krótko podpiec tofu, mieszając od czasu do czasu. Odłożyć na bok.
  3. Cukinię umyć, odciąć końce, pokroić wzdłuż na ćwiartki i następnie na plasterki. Wrzucić na patelnię, przykryć i chwilę dusić na niewielkim ogniu aż lekko zmięknie, ale pozostanie al dente.
  4. Rodzynki namoczyć we wrzątku przez 5-10 minut. Odcedzić.
  5. Paprykę umyć, usunąć gniazda nasienne, pokroić. Pomidorki umyć i pokroić na połówki. Suszone pomidory pokroić w kostkę. Listki bazylii umyć i pokroić w cienkie paseczki.
  6. Wymieszać wszystkie składniki dodając trochę oleju rzepakowego - polecam nierafinowany. I gotowe, można się delektować smakiem do woli!





Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

Pięknie dziękuję za wszystkie komentarze, Wasze opinie są dla mnie niezmiernie ważne!
Będzie mi miło, jak osoby publikujące jako "Anonimowy" podpiszą się swoim imieniem czy ksywką :)

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib