3/17/2017

Lekki sos pieczarkowy

Małgorzata Rusek
Panuje przekonanie, że grzyby są pozbawione wartości odżywczych, a to wcale nieprawda. Grzyby posiadają swoje własne, wręcz unikatowe, składniki odżywcze. Są jedynym roślinnym źródłem witaminy D - poza grzybami witaminę D możemy znaleźć właściwie tylko w tłustych rybach, jajach oraz w niewielkich ilościach w produktach mlecznych. Grzyby zawierają także należące do błonnika pokarmowego β-glukany słynne chociażby z tego, że obniżają poziom cholesterolu we krwi. Pieczarki są także dobrym źródłem witaminy PP, na którą powinny zwrócić uwagę osoby niejedzące mięsa, a szczególnie wykluczające wszelkie produkty odzwierzęce ze swojej diety. Tak więc, grzyby mogą być cennym elementem diety, chociaż należy pamiętać, że są ciężkostrawne - ze względu na tzw. chitynę, która oprócz tego, że występuje w grzybach, buduje... pancerzyki owadów 😮. Spokojnie, nie sprawia to, że jest trująca, szkodliwa czy cokolwiek w tym stylu 😉. Piszę o tym w ramach ciekawostki. Ale za bardzo odbiegam od tematu, więc zostawiam Was z przepisem - na sos pieczarkowy w lekkiej wersji.



Składniki:
na 3-4 porcje sosu
  • 500 g pieczarek
  • pęczek dymki (100 g)
  • ½ szklanki mleka (125 g) - krowiego / napoju roślinnego
  • 2 łyżki maki owsianej (20 g) - można zmielić płatki owsiane
  • 1 łyżeczka oleju rzepakowego (5 g)
  • sól
  • pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • płatki drożdżowe (opcjonalnie)

Wykonanie:
  1. Dymkę umyć, cebulki pokroić w półksiężyce, szczypiorek posiekać (osobno). Pieczarki umyć i pokroić na kawałki.
  2. Na patelni rozgrzać olej, wrzucić cebulę i delikatnie ją zeszklić. Dorzucić pieczarki i poddusić pod przykryciem aż puszczą wodę, następnie odkryć patelnię i odparować wodę.
  3. Mleko rozmieszać z mąką owsianą, wlać na patelnię i całość gotować mieszając aż zgęstnieje. Doprawić solą, pieprzem, gałką muszkatołową i płatkami drożdżowymi. Bezpośrednio przed wyłożeniem na talerze wymieszać ze szczypiorkiem (warto dodać też więcej oleju rzepakowego, aby umożliwić organizmowi wchłonięcie zawartej w pieczarkach witaminy D). Podawać np. z makaronem albo kaszą, jako dodatek do placków ziemniaczanych czy co tam chcecie 😊.



Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib