9/02/2015

Domowa pasta sezamowa tahini

Małgorzata Rusek
Tahini jest to pasta uzyskiwana przez zmielenie lekko uprażonych nasion sezamu. Wykorzystywana jest przede wszystkim w kuchni krajów Bliskiego Wschodu i jest nieodzownym składnikiem hummusu. Nazwa wywodzi się z języka arabskiego i oznacza po prostu "mielić". W smaku przypomina chałwę, ale cóż tu się dziwić skoro mają one wspólny główny składnik czyli sezam? Do tej pory robiłam hummus wykorzystując do tego kupioną w sklepie tahini, ale jako że się skończyła, postanowiłam zrobić własną. To przecież takie proste, a dodatkowo bardziej się opłaca. Trzeba mieć tylko odpowiedni sprzęt. Najlepszy byłby wysokoobrotowy blender kielichowy, ale ja użyłam malaksera. Nie udało mi się uzyskać idealnej konsystencji, ale z tego sprzętu więcej się nie wyciśnie. Kompletnie nie wpływa to na smak tahini czy hummusu, więc nie ma się co martwić.



Składniki:
na słoik 330 ml
  • 300 g sezamu
  • 6 łyżek oleju rzepakowego (60 g)


Wykonanie:
  1. Sezam lekko uprażyć na suchej patelni. Uważać, żeby za bardzo się nie przypiekł, bo będzie zbyt gorzki. Wystudzić.
  2. Zmiksować przy pomocy blendera kielichowego lub malaksera razem z olejem na pastę. Przy urządzeniu o dużej mocy może być wystarczająca mniejsza ilość oleju lub może być on w ogóle niepotrzebny. Przy słabszym urządzeniu dobrze robić przerwy, żeby nie podgrzać zbyt mocno masy i żeby łatwiej wydzielał się olej z sezamu.



1 łyżka tahini (12 g) dostarcza:

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

  1. czy można zmielić sezam zolejem w młynku elektrycznym do kawy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki młynek nadaje się tylko do mielenia suchych rzeczy. Można w nim zmielić sam sezam na proszek i dodać np. do hummusu.

      Usuń

Pięknie dziękuję za wszystkie komentarze, Wasze opinie są dla mnie niezmiernie ważne!
Będzie mi miło, jak osoby publikujące jako "Anonimowy" podpiszą się swoim imieniem czy ksywką :)

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib