8/22/2015

Majonez z fasoli (light)

Małgorzata Rusek
Lubię sięgać po przepisy z kuchni wegańskiej. Chociażby dlatego, że można wśród nich znaleźć pomysły na lekkie wersje nieraz bardzo kalorycznych przysmaków. Świetnym tego przykładem jest smalec z fasoli, który idealnie naśladuje prawdziwy smalec, a jest od niego o wiele, wiele zdrowszy. Podobnie rzecz ma się z prezentowanym w tym poście wegańskim majonezem. W tym przypadku bazę stanowi również biała fasola, która nadaje majonezowi pożądaną konsystencję.

Zrobiłam ten majonez z myślą o osobach odchudzających się, dlatego użyłam niewiele oleju. Można w tym przepisie zamienić 6 łyżek wody na dodatkowe 6 łyżek oleju w wersji powiedzmy "pełnotłustej" - wtedy będziemy mieli około 95 kcal w 1 łyżce - nadal mniej niż w tradycyjnym majonezie.

Chciałabym w tym miejscu zaznaczyć jeszcze, że nie ma sensu demonizować majonezu jako takiego. Warto zwrócić uwagę na skład - jeżeli jest produkowany z oleju rzepakowego, to taki majonez jest dobrym źródłem korzystnych dla zdrowia kwasów omega-3. Natomiast zawarty w majonezie cholesterol pochodzi z żółtek jaj i zgodnie z najnowszymi wynikami badań nie powoduje on wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Jednak utarło się, że majonez jest produktem niezalecanym. Tak naprawdę ważne jest, ile się go spożywa. Tego majonezu z fasoli można zjeść 3 razy więcej dostarczając sobie tyle samo kalorii. Brzmi kusząco, prawda? ;) Majonez z fasoli jest też rozwiązaniem dla osób uczulonych na jaja. I oczywiście dla wegan, którzy wpadli na tak fajny pomysł.



Składniki:
na około 1 szklankę majonezu (320 g)
  • 100 g suchej białej fasoli
  • 2 łyżeczki musztardy (20 g)
  • 2 łyżki soku z cytryny (20 g)
  • 4 łyżki oleju rzepakowego (40 g)
  • ⅓ łyżeczki soli (2 g)
  • pieprz do smaku
  • około 6 łyżek wody po gotowaniu fasoli (60 g)

Wykonanie:
  1. Fasolę namoczyć przez około 8-12 godzin. Odcedzić, zalać świeżą wodą i gotować do miękkości (około 1-1,5 godziny). Wystudzić i dopiero odcedzić zachowując wodę z gotowania.
  2. Dokładnie zmiksować z pozostałymi składnikami. Z podanych ilości wychodzi gęsty dosyć majonez, można go rozrzedzić dodając więcej wody. Najlepiej smakuje po schłodzeniu w lodówce.

Porównanie wartości odżywczych dla 1 łyżki (25 g) tradycyjnego majonezu i majonezu z fasoli:

Produkt Energia
[kcal]
Białko
[g]
Tłuszcze
[g]
Tłuszcze nasycone
[g]
Węglowodany
[g]
Cukry
[g]
Błonnik
[g]
Sód
[g]
Tradycyjny majonez 179 0,3 19,8 1,4 0,7 0,7 0 0,248
Majonez z fasoli53 1,8 3,4 0,2 5,3 0,8 1,3 0,185

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

  1. i taki majonez to można jeść bez obaw ;)

    zapraszam do wzięcia udziału w konkursie :) http://foodmania-przepisy.blogspot.com/search/label/KONKURS

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepisna wegański majonez! Muszę wypróbować :-)

    OdpowiedzUsuń

Pięknie dziękuję za wszystkie komentarze, Wasze opinie są dla mnie niezmiernie ważne!
Będzie mi miło, jak osoby publikujące jako "Anonimowy" podpiszą się swoim imieniem czy ksywką :)

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib