5/19/2015

Curry z kalafiora

Małgorzata Rusek
Ta potrawa to istna, przepraszam za określenie, orgia smaków 😵. Myślę, że to świetny przykład, jak z niewyszukanych składników można stworzyć pyszne, kolorowe i zdrowe danie. Naprawdę polecam, bo zrobienie tego curry, to żadna filozofia. Zdobycie potrzebnych przypraw nie powinno stanowić problemu, bo są dostępne w każdym większym supermarkecie. A warto je mieć w domu, bo nadają się świetnie do wielu potraw, a dodatkowo są bardzo bogatym źródłem korzystnych dla zdrowia antyoksydantów. Kurkuma, imbir czy cynamon są polecane w wielu chorobach ze względu na działanie przeciwzapalne, ale mają także silne działanie przeciwnowotworowe.
Przepis inspirowany Jadłonomią, bo z tego przepisu nauczyłam się robić curry, więc siłą rzeczy wszystkie curry na blogu są jakąś jego wersją.


Składniki:
  • cebula
  • pomidory (świeże/z puszki) + ewentualnie koncentrat pomidorowy
  • kalafior
  • ryż pełnoziarnisty/brązowy
  • przyprawy:
    • kurkuma
    • kumin
    • cynamon
    • imbir
    • gałka muszkatołowa
    • nasiona kolendry
    • słodka mielona papryka
    • sól
  • olej rzepakowy
  • natka pietruszki
  • czarnuszka

Wykonanie:
  1. Cebulę obrać, pokroić w kostkę. Kalafiora umyć, pokroić w niewielkie kawałki.
  2. Jeżeli używamy świeżych pomidorów, sparzyć je obrać i pokroić w kostkę.
  3. Na patelnię wrzucić cebulę, dolać trochę wody i dusić pod przykryciem aż lekko zmięknie (około 5 minut). Następnie dodać pomidory i ewentualnie koncentrat pomidorowy. Dosypać przyprawy (szczodrze, z wyjątkiem soli) i dokładnie wymieszać. Jeżeli sos jest bardzo gęsty, dolać wody.
  4. Dorzucić kalafiora i bardzo dokładnie wymieszać. Przykryć pokrywką i dusić od czasu do czasu mieszając aż kalafior zmięknie, a sos się zagęści (około 20-25 minut; nie rozgotowywać kalafiora, powinien pozostać al dente - nie ma nic gorszego niż rozciapciany kalafior...)
  5. W międzyczasie ugotować ryż na sypko z niewielkim dodatkiem soli. Pełnoziarnisty gotować około 10-15 minut, a brązowy - około 30-35 minut. Można dodać do gotowania także kurkumę.
  6. Natkę pietruszki posiekać.
  7. Nakładać na talerze ryż, curry, polać olejem rzepakowym, posypać natką pietruszki i czarnuszką. Mniam!!



Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib