10/13/2014

Leczo

Małgorzata Rusek
Myślę, że leczo zna każdy, ponieważ jest to bardzo popularna potrawa. A jeżeli ktoś jeszcze nie próbował, to zachęcam do zrobienia. Leczo można przyrządzić w różnych wersjach (chociaż w niektórych przypadkach pojawi się pytanie czy to jeszcze leczo czy już "leczo"). Tradycyjnie bowiem ta potrawa nie może obyć się bez kiełbasy. Jako, że kiełbasę ciężko zaliczyć do produktów prozdrowotnych, proponuję z niej całkowicie zrezygnować (leczo warzywne) albo zamienić na coś zdrowszego. Oczywiście od czasu do czasu można sobie pozwolić na tłustą kiełbaskę, pod warunkiem, że na co dzień odżywiany się prawidłowo. Jednak zachęcałabym do zrobienia leczo w lżejszej wersji. Zamiast kiełbasy można przecież użyć piersi z kurczaka albo indyka, a w wersji wege ciecierzycy czy tofu. Tak naprawdę jest to kwestia tylko przełamania swojego stereotypowego myślenia, że leczo to musi być z kiełbasą. Ale, zaraz, zaraz, coś tu przecież nie gra, bo na zdjęciu ewidentnie leczo jest z kiełbasą. Zgadza się, ale to takie małe oszustewko - ta kiełbaska jest sojowa. W porównaniu z "prawdziwą" kiełbasą zawiera 2-3 razy mniej tłuszczu, w tym znikome ilości tłuszczów nasyconych. Kupiłam z czystej ciekawości i stwierdziłam, że do tego celu nada się idealnie. I jest to jeszcze jedna wersja lżejszego leczo (czy jednak bardziej "leczo"?), którą proponuję.

Kolejna rzecz, na którą bym chciała zwrócić uwagę, oprócz składników, to sposób przyrządzenia. Po pierwsze, nie obsmażajmy wszystkich składników po kolei, bo uzyskamy potrawę pływającą w oleju. Po drugie nie duśmy długo warzyw aż się rozciapciają, bo ani to nie apetyczne, ani wartości odżywczych dużo nie zostaje. I po trzecie, jak ktoś już się uprze na tą prawdziwą kiełbasę, to po obsmażeniu, niech odleje olej z wytopionym z kiełbasy tłuszczem - zawsze to będzie trochę zdrowiej.

Będę się starała dopisywać kolejne wersje leczo do tego posta, żeby wszystko było w jednym miejscu. Na razie wersja z kiełbaską sojową:




Składniki:
  • papryka (może być kolorowa)
  • cebula
  • cukinia
  • kiełbaski sojowe
  • koncentrat pomidorowy
  • mielona słodka i ostra papryka
  • sól (opcjonalnie)
  • olej rzepakowy

Wykonanie:
  1. Wykonanie jest proste jak konstrukcja cepa ;)
  2. Warzywa umyć, pokroić w kostkę. Kiełbaski pokroić w plasterki. W zależności od wielkości porcji można to robić w międzyczasie, jak niektóre składniki się duszą.
  3. Polecam zastosować metodę 10-ciu minut, czyli:
    • na patelni rozgrzać olej (1 łyżkę na 1 dużą cebulę), wrzucić cebulę i podsmażyć pod przykryciem przez 10 minut
    • dorzucić paprykę i kiełbaski i dusić kolejne 10 minut; można dolać trochę wody
    • dodać cukinię i koncentrat pomidorowy i dusić 10 minut
  4. Doprawić mieloną papryką i ewentualnie solą. Do tego razowy chlebek i zdrowy, kolorowy obiad gotowy :)


Leczo najlepiej zrobić poprzedniego dnia, bo jest najlepsze, jak smaki się trochę przegryzą.
Orientacyjnie na 4 (raczej duże) porcje są potrzebne: 4 papryki, 2 duże cebule i 1 średnia cukinia; pozostałe składniki według indywidualnego zapotrzebowania.
Zamiast koncentratu można użyć pomidorów - obrane i pokrojone dorzucić razem z papryką.

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib