10/06/2014

Hummus klasyczny

Małgorzata Rusek
Hummus jest to potrawa bardzo popularna na Bliskim Wschodzie. Jej nazwa po arabsku znaczy po prostu "ciecierzyca" - jest ona bowiem głównym składnikiem tej pasty. Drugim składnikiem, bez którego hummus nie byłby hummusem, jest tahini, czyli pasta z sezamu. Pozostałe składniki to właściwie już tylko przyprawy i ewentualnie dodatki - ponieważ hummus można przygotować w różnych wariantach smakowych.

Ciecierzyca jest bogata w białko, tiaminę, kwas foliowy, magnez, żelazo, miedź, mangan, błonnik. Tahini dostarcza sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym dużo kwasów omega-6, tiaminy, żelaza, miedzi, manganu, błonnika - co razem daje sycącą pastę o dużej wartości odżywczej.

Ostatnio hummus stał się popularny także w Polsce i odniosłam wrażenie, że praktycznie każdy bloger kulinarny postawił sobie za punkt honoru zamieścić przepis na swoim blogu. Więc i ja nie chcę być gorsza. Zwłaszcza, że hummus jest naprawdę pyszny i można go wykorzystywać w różny sposób - do kanapek, na obiad w towarzystwie pełnoziarnistej pity i sałatki, jako dip do warzyw i jak kto sobie życzy.



Składniki:
  • 80 g suchej ciecierzycy lub 1 puszka ciecierzycy w zalewie (po odsączeniu 240 g)
  • 2 łyżki tahini (24 g)
  • 1 ząbek czosnku (5 g)
  • 2 łyżki soku z cytryny (albo limonki)
  • ⅓ łyżeczki soli (2 g) - opcjonalnie

Wykonanie:
  1. Suchą ciecierzycę zalać wrzątkiem i moczyć przez 8-12 godzin. Odcedzić, zalać świeżą wodą i gotować do miękkości (około 40 minut), przy czym początkowe 10 minut gotować bez przykrycia. Po ugotowaniu zostawić do ostygnięcia w wodzie, w której ciecierzyca się gotowała (dzięki temu nie wysycha) i dopiero potem odcedzić zachowując wodę.
  2. Jeżeli używamy ciecierzycy z puszki odcedzić zachowując zalewę.
  3. Czosnek drobniutko posiekać (jeżeli ktoś dysponuje bardzo mocnym blenderem, może ten etap pominąć).
  4. Dokładnie zmiksować ciecierzycę, tahini, czosnek, sok z cytryny i ewentualnie sól - wtedy gdy gotowaliśmy ciecierzycę bez dodatku soli (co polecam, ponieważ sól jest jodowana jodkiem potasu, który jest nietrwały w wysokiej temperaturze - dlatego lepiej solić potrawy pod koniec gotowania albo, jak w tym przypadku, na zimno; ponadto mamy większą kontrolę nad ilością używanej soli). Dolewać pozostawioną wodę do uzyskania odpowiedniej konsystencji.


Całość dostarcza:

 


Hummus najlepiej smakuje na świeżo, ale nawet po kilku dniach przechowywania w lodówce jest nadal pyszny.

W niektórych przepisach można znaleźć radę, żeby gotować ciecierzycę z dodatkiem sody - skraca to co prawda czas gotowania, ale jednocześnie powoduje znaczny ubytek witamin i składników mineralnych!

Tahini można zrobić samemu ⇒ przepis




Źródła:
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Hummus
  • bazy wartości odżywczych Departamentu Rolnictwa USA
  • red. Zalewski Stanisław, Podstawy technologii gastronomicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib