9/18/2014

Zupa-krem z cukinii

Małgorzata Rusek
Zupa ekspresowa - bo szybko się robi i szybko znika z garnka. Lekka, ale sycąca, gęsta od warzyw. Jedna z bardzo wielu możliwości wykorzystania cukinii.




Prażenie nadaje pestkom słonecznika bardzo
atrakcyjny smak, ale niszczy cenne kwasy 

tłuszczowe - dlatego stosować z umiarem

Składniki:
  • cukinia
  • marchewka
  • cebula (niedużo, żeby nie zdominowała smaku zupy)
  • kawałek pora (opcjonalnie)
  • kawałek selera (opcjonalnie)
  • olej rzepakowy
  • sól
  • pieprz
  • pestki słonecznika (opcjonalnie)
  • natka pietruszki albo tymianek (opcjonalnie)






Z 1,3 kg cukinii i dodatku innych warzyw wychodzi 6-7 porcji zupy

Wykonanie:
  1. Marchewkę obrać, pokroić (najlepiej w cienkie talarki - szybciej się ugotuje). Selera również obrać i pokroić. Zalać je niewielką ilością wody (lepiej początkowo użyć za mało wody i potem jej dolać, bo odlać się już nie da). Gotować około 10 minut.
  2. W tym czasie cukinię i pora umyć i pokroić. Cebulę obrać, drobno posiekać i mocno zrumienić na niewielkiej ilości oleju (1 łyżeczka na 1 małą cebulę). Radzę nie używać dużej ilości cebuli, ponieważ ma ona bardzo intensywny smak i łatwo może zdominować delikatną cukinię.
  3. Gdy marchewka i seler się podgotują, dorzucić cukinię  i pora, i ewentualnie dolać wody, ale tyle, żeby cukinia lekko wystawała nad jej powierzchnię. Gotować aż zmięknie - około 10 minut.
  4. Dorzucić zrumienioną cebulę i wszystko razem zmiksować. Doprawić do smaku solą (nie za dużo) i pieprzem.
  5. Podać np. z posiekaną natką pietruszki i zrumienionymi pestkami słonecznika


Jeżeli zostanie zupy na następny dzień, można dodać do niej tymianek - jako fajne urozmaicenie - zupa nabiera innego charakteru.

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib