9/22/2014

Sos pomidorowy

Małgorzata Rusek
Na zrobienie własnego sosu pomidorowego potrzeba niewiele więcej pracy niż na wymieszanie i zagotowanie proszku z torebki. Warto poświęcić odrobinę czasu na przygotowanie prawdziwego sosu z "prawdziwych pomidorów" zamiast mieszaniny suszonego koncentratu, modyfikowanej skrobi, mąki pszennej, utwardzanych tłuszczów roślinnych, cukru, glukozy, dużej ilości soli, wzmacniaczy smaku, a nawet laktozy i białek mleka z przyprawami. W sezonie pomidorowym koniecznie wykorzystujemy świeże warzywa, zimą dobrze sprawdzą się pomidory z puszki, można wykorzystywać koncentrat pomidorowy albo też domowe przeciery.

Oto i banalnie prosty przepis na sos bez glutenu, bez cukru, bez laktozy, bez białek mleka krowiego, bez tłuszczów trans, wzmacniaczy smaku i innych niepotrzebnych dodatków.



Składniki:
  • same świeże pomidory
    albo
  • świeże pomidory + domowy przecier pomidorowy
    albo
  • świeże pomidory + koncentrat pomidorowy
    albo
  • pomidory z puszki
  • mąka ziemniaczana (opcjonalnie)
  • przyprawy - po szczypcie:
    • soli
    • pieprzu
    • granulowanego czosnku
    • mielonej słodkiej papryki
W sezonie koniecznie wykorzystajcie świeże pomidory!

Wykonanie:
  1. Jeżeli używamy świeżych pomidorów, to sparzyć je, obrać ze skórki, pokroić w kostkę.
  2. Wybrane postacie pomidorów umieścić w garnku, ewentualnie dodać wody i gotować aż pomidory zaczną się rozpadać (około 20 minut). Sos można zagęścić dodając do niego odrobinę mąki ziemniaczanej rozmieszanej w zimnej wodzie albo bardziej odparować wodę (wtedy gotowanie może trwać dłużej).
  3. Ilości wody / mąki ziemniaczanej należy dobrać zależnie od tego, jak gęsty sos chce się uzyskać.
  4. Sos można także zmiksować, ale osobiście lubię, jak są w nim kawałki pomidorów (czego w sosie z proszku się nie uświadczy).
  5. Na koniec doprawić wymienionymi przyprawami, z niektórych można zrezygnować, można dodać także świeże albo suszone zioła - pełna dowolność (i kolejna przewaga domowego sosu nad kupnym). Radzę tylko nie przesadzać z ilością soli i nie dodawać cukru.
  6. Smacznego (i smaczniejszego niż gotowy sos).

Niniejszym oświadczam, że sos z torebki został znokautowany 12:1 (domowy jest: "prawdziwszy", bez glutenu, bez cukru, bez laktozy, bez białek mleka krowiego, bez tłuszczów trans, bez wzmacniaczy smaku, wegański, z mniejszą ilością soli, z kawałkami pomidorów, z dowolnymi przyprawami i smaczniejszy, a sos z proszku jest tylko szybszy do zrobienia).😁


Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib