9/26/2014

Makaron z bakłażanem w sosie pomidorowym

Małgorzata Rusek
Wydaje mi się, że Polacy rzadko wykorzystują bakłażany w swojej kuchni, a jak już to smażone. Ja proponuję oberżynę w sosie ze świeżych pomidorów, z dodatkiem czosnku, oliwek i bazylii (niestety nie miałam świeżej, ale byłaby idealnym dopełnieniem całości). Do tego pełnoziarnisty makaron i pyszne, lekkie i zdrowe danie gotowe. Danie pełne naszych dobrych przyjaciół - przeciwutleniaczy. Bakłażan (a konkretnie jego skórka, dlatego nie obierajmy go) zawiera barwniki antocyjany (stąd charakterystyczny kolor), które są jednymi z najsilniejszych antyoksydantów, natomiast pomidory swój kolor zawdzięczają likopenowi, który również ma właściwości przeciwutleniające, a poza tym w organizmie jest przekształcany w witaminę A. Zatem, jedzmy na zdrowie!




Składniki:
  • bakłażan(y) - 1 średni na 3-4 porcje
  • pomidory - około 200 g na porcję
  • makaron pełnoziarnisty
  • czosnek - 1 ząbek na porcję
  • olej rzepakowy
  • bazylia (świeża / suszona)
  • oliwki (ja użyłam czarne, ale na zdjęciu się gdzieś schowały)
  • sól
  • pieprz
  • opcjonalnie twardy żółty ser do posypania


Wykonanie:
  1. Czosnek obrać, drobno posiekać lub przecisnąć przez praskę.
  2. Pomidory sparzyć, obrać ze skórki, pokroić (nie musi być drobno).
  3. Na patelni rozgrzać olej (1 łyżeczka na 1 ząbek czosnku), wrzucić czosnek i smażyć mieszając aż się lekko zrumieni. Dodać pomidory i dusić pod przykryciem około 15 minut aż zaczną się rozpadać. Mieszać od czasu do czasu. Potem odkryć i odparowywać wodę około 20 minut często mieszając.
  4. W czasie, gdy robi się sos pomidorowy, bakłażana umyć, odciąć zielony koniec, pokroić wzdłuż na plastry, rozłożyć na desce i posolić z obu stron. Zostawić na 30 minut.
  5. Makaron ugotować al dente w lekko osolonej wodzie (około 8 minut). Odcedzić.
  6. Bakłażana dobrze wypłukać pod bieżącą wodą, osuszyć ręcznikiem papierowym, pokroić w kostkę. Dorzucić do pomidorów, kiedy utworzą już gęsty sos, wymieszać i dusić pod przykryciem aż bakłażan lekko zmięknie (około 7 minut).
  7. Oliwki pokroić w krążki. Na patelnię dorzucić makaron, oliwki, doprawić bazylią, odrobiną pieprzu, wymieszać. Zostawić jeszcze na 1 minutę na patelni, po czym wyłożyć na talerze. Można lekko posypać startym żółtym serem.

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib