9/01/2014

Faszerowane warzywa

Małgorzata Rusek
Faszerowane warzywa dają ogromne pole do popisu. To takie danie, które każdy może komponować według własnego gustu, upodobań, chęci czy posiadanych składników - czyli "dla każdego coś dobrego". To też takie danie, które pozwala poszerzyć swoje "kulinarne horyzonty".

Będzie to wpis z kategorii "Inspiracje kulinarne", w którym chciałabym pokazać spektrum możliwości i tym samym zachęcić do tworzenia własnych połączeń. A w tym przypadku kombinacji jest praktycznie nieskończona ilość. Pewnie niektóre połączenia byłyby lepsze, inne gorsze, niektóre może w ogóle nie nadawałyby się do jedzenia. Proponuję puścić wodze wyobraźni, ale zachowując zdrowy rozsądek (niektóre połączenia "tylko dla odważnych"). Zapraszam na przewodnik w stylu "Skomponuj swoje własne faszerowane warzywa".

Zdjęcia: Eliens, Feelgoodpics, EME, na licencji CC0



1. Baza - czyli warzywo do faszerowania:
  • bakłażan
  • burak
  • cebula
  • cukinia
  • dynia
  • kabaczek
  • kalarepa
  • papryka
  • pomidor
  • rzepa
  • seler
  • ziemniak
  • pieczarki

2. Farsz - najczęściej typu produkt "białkowy" (np. mięso, rośliny strączkowe) + produkt skrobiowy (np. ryż, kasza), ale można łączyć produkty skrobiowe z warzywami, użyć samego mięsa, dać rośliny strączkowe z pestkami słonecznika itp., itd. Podzieliłam możliwe składowe nadzienia na grupy, przy czym w ramach grupy można użyć jednego lub wielu produktów i grup można użyć też ile się chce. Bo czemu nie? Ogranicza nas tylko nasza fantazja :)

Produkty "białkowe":
  • mięso mielone, najlepiej chude (pierś z kurczaka albo indyka, łopatka, szynka wieprzowa) - dobrze jest odkroić widoczny tłuszcz i zmielić samemu
  • ryby (przyznam, że nigdy nie próbowałam, myślę, że lepsze byłyby delikatne w smaku np. dorsz)
  • rośliny strączkowe (fasola, soczewica, ciecierzyca, groch, soja, bób)
  • sery (twarogowe, podpuszczkowe/żółte, feta, mozzarella) - jeżeli tłuste, to raczej w małych ilościach
  • jaja 
  • tofu, granulat sojowy
Produkty skrobiowe:
  • kasza (gryczana, jaglana, jęczmienna)
  • ryż (już chyba wiadomo jaki lepszy?)
  • komosa ryżowa
  • amarantus
  • kuskus
  • inny makaron? Może taki w kształcie ryżu by się nadał? Jak bardzo puścić wodze wyobraźni?
  • inne?
Warzywa: (czemu nie faszerować warzyw warzywami?)
  • cebula
  • cukinia
  • posiekana kapusta
  • kukurydza
  • starta marchewka 
  • oliwki
  • papryka
  • pomidor
  • por
  • seler naciowy
  • szpinak
  • pieczarki
  • to pewnie nie wszystko, ale powyższe jakoś jestem w stanie sobie wyobrazić
Orzechy, pestki:
  • pestki dyni, słonecznika
  • orzechy włoskie, nerkowca
  • siemię lniane, sezam
  • ta sama uwaga, co poprzednio
Przyprawy - ich dobór zależy od tego, jaki charakter chcemy nadać naszej potrawie:
  • sól, pieprz
  • czosnek
  • natka pietruszki, koperek, kolendra
  • zioła
  • mielona papryka
  • kapary
  • koncentrat pomidorowy
  • imbir, gałka muszkatołowa, kurkuma, kumin, i tak dalej

3. Sos (opcjonalnie) - przykładowo:

Nie podaję dokładnego sposobu przyrządzenia, bo nie ma takiej "uniwersalnej instrukcji", a próba stworzenia opisu uwzględniającego wszystkie możliwości graniczy z cudem i nie uniknęłoby się totalnie nieczytelnego chaosu. Będę natomiast sukcesywnie dodawać przepisy na przykładowe faszerowane warzywa, które można wykorzystywać oraz na ich podstawie tworzyć sposoby przyrządzenia własnych kombinacji.


Przykładowe przepisy

 Kliknięcie na zdjęcie otwiera przepis

Kabaczek faszerowany mięsem i ryżem

Cukinia faszerowana soczewicą i kaszą gryczaną

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib