8/31/2014

Warzywa po indyjsku z kaszą jaglaną

Małgorzata Rusek
Ten przepis będzie warzywny i mocno aromatyczny. Użyłam mieszanki przypraw garam masala (bez soli, za to z mnóstwem innych, często mało znanych, przypraw; skład: kolendra, goździki, liść laurowy, pieprz czarny, kmin rzymski, chili, kalpasi, kasja, koper włoski, kardamon czarny, liść goździka, triphala, anyż gwiazdkowy) i kurkumy, za której intensywnie żółty kolor odpowiada kurkumina - jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, jakie oferuje nam natura. Tradycyjnie do takiego zestawu podaje się kuskus (który, nawiasem mówiąc, tak naprawdę jest rodzajem makaronu), ale kasza jaglana smakowo wypada praktycznie tak samo, a kryje w sobie bogactwo wartości odżywczych, których kuskus może jej tylko pozazdrościć.



Składniki: 
  • cebula
  • marchewka
  • brokuły
  • cukinia
  • orzechy nerkowca
  • kasza jaglana
  • przyprawa garam masala
  • kurkuma
  • sól
  • olej rzepakowy



 Wykonanie:
  1. Cebulę obrać, pokroić w kostkę. Na patelni rozgrzać trochę oleju (1 łyżka na 1 dużą cebulę), wrzucić cebulę, wymieszać i chwilę podsmażyć na dużym ogniu, po czym przykryć i zmniejszyć ogień.
  2. Marchewkę umyć, obrać, pokroić w cienkie talarki i dorzucić do cebuli. Wymieszać, dolać trochę wody i dusić około 10 minut.
  3. W tym czasie brokuła umyć, podzielić na różyczki. Łodygę obrać ze zdrewniałych części i pokroić w plasterki, różyczki przekroić na mniejsze części. Dorzucić na patelnię po wspomnianych 10-ciu minutach. Jeżeli jest potrzeba, dolać odrobinę wody.
  4. Czekając aż marchewka trochę zmięknie dobrze jest przygotować kaszę: przepłukać ją na sitku zimną wodą, a następnie przelać wrzątkiem. Zagotować wodę z odrobiną soli i kurkumą (na szklankę kaszy 2 szklanki wody), dodać kaszę, zamieszać i gotować 15-20 minut aż zmięknie. Gotującej się kaszy nie trzeba mieszać.
  5. Cukinię umyć, pokroić w kostkę, dodać na patelnię (ok. 5 minut po brokułach), dorzucić także nerkowce i dusić razem około 10 minut. Pod koniec doprawić garam masala i lekko posolić. Warzywa i kasza powinny być gotowe w tym samym czasie.
  6. Pozostaje tylko wyłożyć na talerze ;)

Warzywa można dobrać dowolnie. Na zdjęciu poniżej wersja z marchewką, brokułem i czerwoną papryką. Tutaj warzywa dusiłam na wodzie, a całość wymieszałam z olejem rzepakowym po wystudzeniu, żeby zabrać na uczelnię w formie sałatki. Mogę zaświadczyć, że na zimno też smakuje wyśmienicie ;)

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib