8/20/2014

Przez żołądek do zdrowia...

Małgorzata Rusek
...czyli jakich chorób i problemów zdrowotnych można uniknąć odżywiając się prawidłowo:
  1. miażdżyca
  2. nadciśnienie tętnicze
  3. niedokrwienna choroba serca
  4. zawał serca
  5. udar mózgu
  6. cukrzyca typu 2
  7. niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby
  8. marskość wątroby
  9. dna moczanowa
  10. otyłość
  11. niedożywienie
  12. nowotwory
  13. ostre i przewlekłe zapalenie trzustki
  14. niewydolność nerek
  15. kamica nerkowa
  16. kamica pęcherzyka żółciowego
  17. niedokrwistość
  18. osteoporoza
  19. osteomalacja
  20. krzywica
  21. uchyłkowatość jelita grubego
  22. zaparcia
  23. biegunki
  24. osłabienie odporności
  25. choroba Parkinsona
  26. choroba Alzheimera
  27. próchnica zębów
  28. niedoczynność tarczycy
  29. opóźnienie wzrostu i rozwoju u dzieci
  30. zaburzenia płodności
  31. kretynizm
  32. osłabienie mięśni
  33. szkorbut
  34. beri-beri
  35. pelagra
  36. zmiany zapalne na skórze i języku
  37. wady wrodzone u noworodków
  38. przedwczesne porody
  39. kurza ślepota
  40. zaburzenia krzepliwości krwi
  41. ...

Dużo? O to mi właśnie chodziło. Chciałabym, żeby sama długość tej listy była pewnego rodzaju przestrogą. Wypisałam najróżniejsze rzeczy, na które odżywianie ma mniejszy lub większy wpływ. Mogą być one skutkiem nieprawidłowego spożycia energii, wody, białka, tłuszczów, węglowodanów, błonnika, alkoholu, witamin, składników mineralnych. Żywność jest źródłem bardzo wielu składników (ponad 80!), dlatego też ich wpływ na zdrowie jest tak duży i zróżnicowany. Nie jest to bynajmniej pełna lista, raczej pewien zarys, ale starałam się zamieścić na niej najważniejsze potencjalne choroby i problemy zdrowotne, które można sobie (bądźmy szczerzy) zafundować na własne życzenie źle się odżywiając.

Według danych z wykładów takich chorób jest ponad 80 - to, że ta liczba pojawia się po raz drugi, nie jest błędem, tylko zbiegiem okoliczności. Całkiem trafnym.

Na liście mogłaby też się znaleźć pozycja "śmierć" jako konsekwencja niektórych z tych chorób. Według danych GUS (źródło) w 2012 roku choroby układu krążenia były przyczyną 46% zgonów. Do tego dochodzą choroby nowotworowe, więc na pewno ponad połowę Polaków zabija niewłaściwe odżywianie.

Według danych stąd (na rok 2010) przedstawia się to następująco (zaokrągliłam wartości):
  • niedokrwienna choroba serca - 27%
  • udar - 14%
  • rak jelita grubego - 4%
  • choroby wątroby - 3%
  • cukrzyca - 2%
  • rak żołądka - 2%
  • nadciśnienie tętnicze - 2%
  • choroby nerek - 2%
  • i jeszcze kilka innych - w sumie ponad 62%

Dlatego prawidłowe odżywianie jest takie ważne! Pozwala uniknąć wielu chorób, cieszyć się dobrym zdrowiem, a jako że "w zdrowym ciele zdrowy duch" także samopoczuciem. Należy się zdrowo odżywiać od najwcześniejszych lat życia, wpajać zasady dzieciom. Młodzi ludzie często nie zwracają uwagi na to, co jedzą i nie zmieniają złych nawyków dopóki nie zmusi ich do tego stan zdrowia (a i wtedy różnie z tym bywa...). I to jest ogromny błąd! Zdrowe odżywianie to inwestycja długoterminowa, na przyszłość. Podobnie jest z tymi chorobami. Też nie rozwijają się z dnia na dzień, tylko "pracuje się" na nie przez wiele lat.

Prawidłowe odżywianie może zastąpić niejedno lekarstwo,
ale żadne lekarstwo nie zastąpi prawidłowego odżywiania.

Jak wiadomo łatwiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego zachęcam do zmiany złych zachowań żywieniowych. Nie traktujmy swojego żołądka jak kosza na śmieci, zwracajmy większą uwagę na to, co jemy i jak jemy. To zaprocentuje w przyszłości! Musimy jeść, żeby żyć, a jakość tego, co jemy przekłada się na jakość naszego życia.

I na koniec obrazek, który idealnie puentuje dzisiejszy wywód:
Autor: eric de barros (http://debarroscartoons.tumblr.com/image/51257410036)

Żywność może być lekarstwem, niestety bardzo niedocenianym zarówno przez lekarzy, jak i pacjentów...

Małgorzata Rusek / Dietetyk

Dietetyk z wykształcenia i pasji. Absolwentka SGGW w Warszawie. Kieruje się wiedzą opartą na dowodach naukowych, którą stale pogłębia zarówno samodzielnie, jak i uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Wegetarianka i miłośniczka książek.

W przepisach często nie podaję ilości składników, chyba że jest to istotne, ponieważ są one zależne od indywidualnego zapotrzebowania.
Zalecenia odnośnie zdrowego odżywiania kieruję do zdrowych osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej. W przypadku innych osób mogą się one różnić.
Zdjęcia potraw oraz wszystkie teksty są mojego autorstwa i podlegają ochronie zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie ich bez mojej zgody jest zabronione.

Copyrights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib